Herfstvakantie: Tijd voor reflectie!

Onderwijs en leiderschap

De herfstvakantie is een mooi moment voor reflectie. Het schooljaar is weer eventjes op weg, maar het begin ligt nog redelijk vers in het geheugen. De vakanties worden door onderwijsmensen onderling heel verschillend beleefd. Ziet de ene docent het als een welverdiende time off om weer bij te kunnen tanken voor de komende, grof geschat, 8 weken bikkelen, de ander zal dit moment meer invullen als lesvrije periode waarbinnen de aandacht vooral gaat naar voorbereiding, ontwikkeling van nieuw materiaal en professionele ontwikkeling. Hoe je de vakantie ook spendeert, het inbouwen van een reflectiemoment kan je heel veel opleveren. Dit geldt zeker ook voor schoolleiders. Door goed te reflecteren op de afgelopen periode en door je koers voor de komende periode aan te passen aan de uitkomsten van die reflectie, zul je merken dat je nooit achter de feiten aan loopt en dat je beter georganiseerd blijft. Je kunt sneller bijsturen waar nodig of gewenst en je bent beter in staat focus te houden. Daarnaast blijf je helder zicht houden op waar je naartoe gaat, wat je weer helpt mensen te kunnen blijven motiveren.

Je hoeft niet aan de slag met allerlei ingewikkelde of wetenschappelijke modellen, maar dat mag natuurlijk wel: whatever works for you! Vaak helpt het wel om jezelf wat houvast te geven door gebruik van een methode als STARR of de reflectiecirkel van Korthagen. Ga vooral voor de beste, meest direct toepasbare uitkomst. Stel jezelf vragen als:

  • Wat waren mijn plannen/voornemens aan het begin van het jaar en hoe staat het daar nu mee?
  • Ben ik nog steeds (of al) de schoolleider/docent/mentor, etc. die ik wil zijn?
  • Welke acties en/of activiteiten van de afgelopen periode maakten mij blij en/of succesvol?
  • Welke gebeurtenissen van de afgelopen periode waren minder of helemaal niet prettig?

Er zijn legio vragen die je jezelf kunt stellen om het beeld in de spiegel scherp te krijgen en soms is het best een moeilijke of confronterende opgave. Dat is niet erg, want daar leer je veel van. En als je in de “business of education” zit, is dat natuurlijk een van je hoofddoelen. Je kunt namelijk alleen een cultuur van “een levenlang leren” stimuleren als je dat zelf voorleeft. Dat brengt me bij mijn tip voor schoolleiders in dezen: lead by example! Laat altijd zien dat je het organisatiebelang voorop stelt door zelf te doen wat je predikt. Dus kom op tijd naar school, wees zichtbaar voor je team, heb je administratie op orde en behandel iedereen zoals je zelf behandeld wilt worden. Overigens geldt dit alles natuurlijk ook voor docenten die dagelijks veel van hun leerlingen verwachten…

Goed reflecteren is niet makkelijk! Heb jij een manier gevonden die werkt? Heb je ervaringen met modellen die voor jou juist helemaal niet werken? Ik ben benieuwd naar je verhaal. Laat me het weten via Twitter!

Fijne vakantie!

Patricia

30 Tablets van de schoolleiding gekregen… wat nu?

Techniek en onderwijs

Vol enthousiasme heeft het management tablets aangeschaft, iPads, om precies te zijn. Met hetzelfde enthousiasme wordt de pallet met iPads ontvangen. Maar wat nu? Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat de iPads op een leuke, maar veilige manier door de leerlingen (en hun docenten!) kunnen worden gebruikt? Met dezelfde vraag zat ik ook, nu ongeveer een jaar geleden. In dit artikel zal ik vertellen hoe ik dit heb aangepakt. De iPads geef ik als voorbeeld, maar veel van de besproken acties kunnen uiteraard ook worden uitgevoerd met, bijvoorbeeld, Android- of Windows-tablets.

De vraag heb ik toentertijd voor mijzelf opgedeeld in twee ‘deelvragen’:

  1. hoe kunnen we het gebruik van de iPads overzichtelijk houden en
  2. hoe kunnen we de iPads beheren.

Laten we beginnen met die eerste vraag. Vooral de hoeveelheid apparaten die je tot je beschikking hebt, bepaalt welk antwoord je hierop kunt geven. Zo kun je maar een beperkt aantal iPads ter beschikking hebben (bijvoorbeeld 5 of 10), een aantal waarmee je een hele klas kan voorzien (bijvoorbeeld 30) of een aantal waarmee je meer dan één klas kan voorzien (ca. 60 of meer). Met een klein aantal kun je ervoor kiezen, mondeling overeen te komen welke collega’s de apparaten op bepaalde momenten gebruiken. Bij grotere aantallen kan dit lastiger worden, immers, meerdere klassen kunnen tegelijk gebruik maken van de iPads. Het kan dan makkelijk zijn om een toegankelijk en overzichtelijk overzicht te maken welke apparaten wanneer gebruikt worden. Ik heb er voor gekozen een simpel Google-formulier op te zetten, waarin de docenten kunnen zien welke iPads waar en wanneer in gebruik zijn en ook welke iPads dus nog vrij zijn. Je kunt aan een dergelijk systeem je eigen invulling geven, maar de eenvoud en toegankelijkheid van Google Formulieren hebben mij overtuigd van deze manier.

Hoe zorg je er nu voor dat de iPads goed beveiligd zijn en dat het beheren van apps en andere instellingen makkelijk verloopt, zonder dat je deze zaken per iPad (bijv. 5, 30 of zelf 60 keer), moet gaan uitvoeren. Hiervoor bestaan verschillende beheersystemen. Voor iPads heeft Apple zijn eigen Apple Configurator. Ik heb gekozen voor het eenvoudige Meraki van Cisco. Meraki is een zogenaamd “cloud-management”-tool: vanuit Meraki kun je op een onbeperkt aantal apparaten een profiel installeren (dit moet helaas wel per apparaat gebeuren, maar dit is éénmalig en kost maximaal 2 minuten per apparaat) en door op dit profiel, via de website, verschillende aanpassingen uit te voeren, worden dezelfde aanpassingen door Meraki automatisch op elk apparaat uitgevoerd. Meraki biedt hierin veel mogelijkheden: naast het installeren van apps op (groepen van!) de apparaten, kan men voorkomen dat leerlingen apps downloaden of “in-app-purchases” doen. Ook kun je bladwijzers naar veelgebruikte websites op het startscherm zetten, toegankelijkheidsopties aan- of uitzetten en zelfs ervoor zorgen dat men een melding krijgt als een apparaat bijvoorbeeld buiten een straal van 100 meter van het gebouw terecht komt. Dit is slechts een klein aantal van de mogelijkheden die Meraki biedt. Één van de nadelen van dit systeem is dat de functies worden beperkt als men geen internetverbinding heeft (het laatst toegepaste profiel staat nog wel op het apparaat, met de bijbehorende apps en beveiliging, maar nieuwe instellingen zullen niet worden doorgevoerd). Tegen dit probleem zul je echter met veel, zo niet alle beheersystemen lopen.

Wil je meer weten over Meraki of andere beheersystemen, wil je je eigen ervaringen delen of heb je een andere vraag? Laat het me weten!

Chris.

Studiedagen: hoe zorg je ervoor dat het echt wat oplevert?

Onderwijs management

Zo rond de herfstvakantie is het vaak een hot topic op scholen: de studiedagen! Voor MT zorgt het voor hoofdbrekers: je wilt iets aanbieden waarvan men echt iets leert en waarmee het team ook daadwerkelijk aan de slag gaat. Docenten aan de andere kant hebben meestal ideeën genoeg, maar voelen een studiedag ook vaak als een extra belasting, omdat het zorgt voor lesuitval binnen het toch al super volle schema. Het is dus belangrijk dat een studiedag goed in elkaar zit, echt iets biedt aan het hele team en ook concrete verbeteringen en/of producten oplevert. De tijd dat je een random studiedagje bij een willekeurig bedrijf in kon kopen is (gelukkig) echt voorbij. Hoe ga je aan de slag om een studiedag te organiseren waar iedereen wild van wordt?

Als MT ben je verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, voor het uitzetten van de visie en de koers en voor het bewaken van de voortgang daarvan. Het bedenken, opzetten en invullen van studiedagen hoef je als MT niet alleen te doen. Sterker nog, dat is af te raden. Iedere school heeft zo zijn eigen speerpunten en zijn eigen sterke en zwakke punten. Focus daar dan ook op. Als je voor het eerst je eigen studiedag wilt organiseren, zonder of met slechts een heel klein beetje hulp van externen, dan kun je het best klein beginnen.

Doe een brainstorm-sessie met een willekeurige maar representatieve groep mensen en kies één thema. Vraag een aantal mensen binnen je eigen organisatie of zij het leuk zouden vinden om een workshop te geven rondom dit thema. Docenten zijn doorgaans meer gemotiveerd om te luisteren en om mee te doen met hun eigen collega’s dan met externen die vaak geen docent (geweest) zijn. Als schoolleider weet je wel welke mensen talent hebben voor en affiniteit hebben met bepaalde onderwerpen. Heb je geen idee, dan is dat wellicht een actiepunt… Vervolgens zoek je een procesbegeleider. Je kunt deze taak ook zelf op je nemen. Schrijf op hoe de dag eruit moet zien; Hoe begin je? Hoeveel workshops? Wat voor lunch? Hoe wil je afsluiten, etc. Zoek voor elk onderdeel mensen die het leuk vinden om een bepaald deel van de dag voor hun rekening te nemen. Door de taken te verdelen en eigenaarschap te stimuleren wordt het echt een dag van het team.

Een absolute must voor het MT: wees de hele dag betrokken. Open de dag, volg workshops mee en vergeet vooral de nazit niet. Niets is meer demotiverend dan een schoolleider die zich op een dag als deze terug trekt om “belangrijke(RE??) dingen” te doen. Als je het als schoolleider niet belangrijk of interessant vindt, dan zal je team het zeker ook niet zo ervaren.

Ben je geïnteresseerd geraakt in het organiseren van een studiedag voor en door je eigen mensen? De volgende links helpen je vast op weg. Wil je meer weten of toch een beetje extra hulp? Ik help je graag verder!

75 tips voor een geslaagde studiedag

Studiedagen voor gevorderden: EdCamp!


Patricia

Maak nóg beter gebruik van video in de les met Blubbr!

Techniek en onderwijs

Tool: Blubbr

Prijs: Gratis

Je kent het vast wel van vroeger: op het moment dat je als leerling de klas binnenliep en je dé tv-kast zag staan, dan wist je dat er iets leuks stond te gebeuren. Inderdaad, er zou een video worden gekeken. Nu kijkt een leerling er op een gemiddelde school niet meer van op als er een aantal iPads of laptops klaarliggen. Hoe kun je het ‘ouderwetse’ filmpjes kijken dan nog aantrekkelijk maken? Maak ze uitdagend en interactief met Blubbr!

Wat kan de app?

Blubbr biedt de mogelijkheid om aan bestaande YouTube-filmpjes vragen toe te voegen. Zo maak je van een YouTube-film in een paar klikken een digitale quiz. Maak hiervoor een account aan op Blubbr (inloggen met Facebook en Twitter is ook mogelijk) en je kan aan de slag: maak een ‘trivia’ (een quiz) aan, zoek het YouTube-filmpje erbij en voeg vragen toe. Dit laatste doe je door een fragment te selecteren, welke je vóór de vraag wilt laten zien. Dan voer je de vraag en het goede en de foute antwoorden en dit herhaal je voor de rest van de vragen. Je kunt je quiz eventueel in een preview-modus bekijken en, weet je zeker dat je klaar bent, dan kun je de quiz opslaan door op ‘I’m done’ te klikken. Je krijgt nu nog de mogelijkheid om je titel te veranderen, de quiz aan een categorie toe te wijzen of tags toe te voegen. Ben je helemaal klaar, klik dan op ‘Publish’. De quiz kun je delen door op ‘Challenge a friend’ of op de andere mogelijkheden (via de link, Facebook, Twitter etc.) te klikken.

Wat kan ik ermee in de klas?

Met Blubbr kun je flipping the classroom naar een next level tillen. Laat je leerlingen voor de les het YouTube-filmpje bekijken en laat ze er in de les, met een Blubbr-quiz, vragen bij maken. Daarnaast is het natuurlijk een goed idee de leerlingen zelf vragen te laten maken bij een (eventueel door jou gekozen) YouTube-filmpje.

Blubbr werkt met Adobe Flash Player en zal daardoor niet of beperkt werken op mobiele apparaten (bijv. op een iPad of een Android-apparaat). Blubbr is daardoor het best te gebruiken op een vaste computer of op een laptop.

Heb je nog vragen of wil je je ervaringen delen? Laat het me weten!

Chris

Jouw persoonlijke onderwijsassistent!

Techniek en onderwijs

Op elk moment weten wat je volgende afspraak is, waar je moet zijn en of er nog interessant nieuws is? Klinkt als een persoonlijke assistent, niet? Het kan zijn dat je hem (of haar) al in je broekzak hebt zitten! De meesten zullen al begrijpen waar ik op doel: de digitale assistenten van Apple en Google. Beide merken staan bekend om hun geweldige ingebouwde day-to-day hulp: respectievelijk Siri en Google Now. Mocht je één van beide nog niet kennen, klik dan hier voor informatie over Siri en hier voor informatie over Google Now. Hoe kun je Siri en Google Now nu nuttig maken op jouw drukke onderwijsdag? Dat is wat ik hier in het kort ga beschrijven.

Siri staat om zijn geweldige (Engelse!) spraakherkenning bekend en zijn enorme scala aan functies. Google Now heeft deze spraakherkenning ook, maar voor Google Now is het volgende veel belangrijker: the right information at the right time. Een belangrijk startpunt om Siri te gaan gebruiken is ervoor zorgen dat jouw digitale agenda op je iPad of iPhone komt te staan. Op je iPad of iPhone is dat heel gemakkelijk: ga naar “Instellingen”, “Mail, Contacten, Agenda”, klik op “Nieuwe account”, kies jouw soort digitale agenda (bv. van Google), voor de informatie in, geef aan welke gegevens je wilt synchroniseren (kies bv. alleen voor agenda) en klik op voltooien. Heb je nog geen digitale agenda, maar wil je hiermee wel graag op je iPad of iPhone werken, dan kun je direct naar de Agenda-app gaan en afspraken gaan maken, de gegevens worden dan in een iCloud-agenda opgeslagen.

Google Now werkt helaas nu alleen nog met, inderdaad, een Google-agenda, maar voor velen is dat geen probleem. Download de Google Agenda-app voor Android en de Google Search app (Google Now zit hier ingebouwd) en je kunt aan de slag! (Voor de echte Google-fans is er sinds kort ook een Google Now Launcher, waarmee je de echte Android-ervaring op je telefoon of tablet krijgt, en waarbij Google Now standaard op je thuisscherm staat.)

Eenmaal opgezet (dit duurt maximaal vijf minuutjes) kun je aan de slag met je nieuwe persoonlijke assistent! Vraag aan Siri “What are my upcoming appointments?” en ze geeft je afspraken in een mooie weergave weer. Hetzelfde kun je doen bij Google Now.

Beide assistenten kunnen echter nog veel meer: vraag bijvoorbeeld naar het weer of naar een route of voer een zoekopdracht uit. Vind je het een beetje raar om tegen je telefoon te praten? Siri krijgt dan beperkte functies, maar je iPad of iPhone heeft ook het ingebouwde vandaag-scherm (sleep van bovenaan je scherm naar beneden). Google Now heeft ook een dergelijke weergave, soms uitgebreider (Google Now leert van jouw online gedrag, zo krijg ik soms ook aanbevolen websites te zien of nieuws van websites die ik vaak bezoek), maar meer flexibel (meldingen op dit scherm kun je bijvoorbeeld aanpassen of wegvegen).

Ik hoor je denken; “Wat kan ik hier nu mee in het onderwijs?”. Zoals hierboven beschreven kunnen zowel Siri en Google Now jou helpen om je dag beter te organiseren. Vraag direct informatie op of krijg op het juiste moment de juiste informatie voorgeschoteld. Ik gebruik Google Now dagelijks (Siri wat minder, omdat je hier tegen moet praten, maar het mooie vandaag-scherm gebruik ik hiervoor in de plaats), en het helpt me overzicht te houden op wat er nog te doen is en wat er in de wereld aan de gang is.

Ik raad zowel Siri als Google Now van harte aan en mocht je er nog vragen over hebben, laat het me weten!

Chris

Begin met WAAROM?

Onderwijs en leiderschap

Nadat ik van de week weer eens geattendeerd werd op het gedachtegoed van Simon Sinek, keek ik zijn TED talk nog eens terug. Alles wat hij zei deed me denken aan leiderschap in het onderwijs. Elke rector, conrector, afdelingsleider, coördinator en docent zou zich eigenlijk eens moeten verdiepen in het verhaal van deze man. Als je weinig tijd hebt om het boek te lezen, kijk dan de TED talk en oordeel zelf.

Het krachtigste stuk van de talk zit hem wat mij betreft in de staart: “There are leaders and those who lead”. Oftewel, je hebt leiders, schoolleiders, managers, docenten, die de leiding hebben vanwege een bepaalde rol in de organisatie. Rectoren leiden docententeams omdat er rector op hun kaartje staat. Docenten geven leiding aan klassen vol leerlingen omdat hun diploma aangeeft dat ze bevoegd zijn hiertoe. Daarnaast heb je degenen die leiden. Dit zijn de mensen die je kunnen inspireren, die je graag wilt volgen, voor wie je uren doorwerkt, bloed, zweet en tranen laat. Dit zijn de mensen met een visie, met een droom, met een authentieke overtuiging en passie voor wat zij doen. Dit kunnen dezelfde rector en docent zijn, maar dat hoeft niet. Sterker nog, dat is vaak niet het geval.

Als je telkens terug gaat naar je eigen visie en de visie van de school, dan is het vinden van jouw WAAROM geen onmogelijke opgave. Niet iedereen is even charismatisch of inspirerend van nature, maar waarom zou je hier niet in investeren? Als leerlingen je inspirerend vinden zullen ze meer van je aannemen en harder voor je werken. Als je docententeam je inspirerend vindt dan komen ze vanzelf met goede ideeën die de school nog beter maken. Een inspirerende omgeving zorgt ervoor dat de cultuur van beheersbaarheid plaats kan maken voor een cultuur van autonomie, zingeving en meesterschap (de drie pijlers van The Crowd, waar ook veel inspiratie te halen valt voor zowel onderwijsgevenden als onderwijsleiders).

Het principe van de gouden cirkel en het starten met de waarom-vraag is vooral toegankelijk voor het onderwijs. Daar waar het voor een fabrikant van kruiskopschroevendraaiers misschien niet zo makkelijk is om de grote waarom-vraag te vertalen is dat voor een onderwijsinstelling juist wel. Alle onderwijsmensen zijn ooit begonnen met een ideaal, alle onderwijsmensen gaan voor die leerling of die student en stiekem willen alle onderwijsmensen net zo inspireren als LouAnne Johnson uit Dangerous Minds. Toch? Ooit wisten we heel goed WAAROM we het onderwijs in wilden en velen weten dat nog steeds. Maar vraag je eens af of je er daadwerkelijk naar leeft. Ik weet zeker dat het bewust nadenken over jouw visie en jouw overtuiging je kan helpen bij het nog beter worden in je werk. Daarnaast maakt het je werk ook leuker, interessanter en makkelijker. Wat denk jij?

Mocht je een beknopte toelichting van het model in het Nederlands willen lezen, dan kan dat hier.

Fijn weekend!

Patricia

Gastblog door Aldo de Pape, oprichter van TeachPitch: Learn More. Teach Better.

Onderwijs, Techniek en onderwijs

TeachPitch

Learn More. Teach Better.

@teachpitch

TeachPitch is een web-based platform dat leraren een zo goed mogelijk antwoord probeert te geven op al hun leervragen.

Ik heb zelf een tijd als leraar gewerkt en merkte vaak dat ik extra advies kon gebruiken. Docenten zijn vaak genoodzaakt op eilandjes te werken en komen er – door tijdsdruk en door elkaar lopende prioriteiten – vaak niet aan toe om steun te zoeken.

De oplossingen die er zijn, vragen veel tijd om echt te doorgronden en zijn niet altijd direct toegankelijk voor de leraar zelf. Ik zag dat er hierin echt nog een onnodig verschil bestond tussen bronnen die door de schoolleiding en door de individuele docent kunnen worden gebruikt. Een laatste punt dat mij opviel was dat er in het vele beschikbare materiaal een zogenaamd ‘markt’ onderscheid bestond. Professionalisering is anders dan lesmateriaal of ICT en vereist dan ook weer een andere zoektocht die een vaak overwerkte docent gevraagd wordt te ondergaan.

Met de TeachPitch technologie trachten we dit op te lossen. Wij concentreren ons op de leervraag van de docent en proberen die zo goed mogelijk te beantwoorden door alle eerder genoemde leerbronnen grondig door te spitten. Onze aandacht gaat echt uit naar in hoeverre het gevonden materiaal de leraar helpt. We zullen dus niet zelf content gaan ontwikkelen.

Ons platform biedt de leraar de mogelijkheid de gevonden inhoud verder te delen, op te slaan en in te plannen voor toekomstig gebruik. We richten ons er zoveel mogelijk op vanuit de docent te denken en stellen specifieke vragen (welk leerdoel heb je voor ogen, hoeveel tijd is er beschikbaar en welk format) alvorens de inhoud te presenteren. De leraar beslist of de inhoud voldoet en kan zijn/haar mening met een groeiende community van andere TeachPitch leraren delen.

Een laatste doel van ons platform is om leervragen van over de hele wereld inzichtelijk te maken. Om dit zo scherp mogelijk te doen werken we samen met onderzoekers van het Institute of Education in London.

Op dit moment hebben duizenden leraren uit meer dan 55 landen zich al bij de beta-versie van TeachPitch aangesloten. Het is mijn ambitie om docenten en scholen van over de hele wereld direct te kunnen helpen met hun leervragen.

Het team van Kultiv8 heeft ons erg geholpen met het verscherpen van onze doelstelling en het vinden van de juiste haakjes in het docent-denken. Op 5 oktober, Wereld Leraren Dag, hopen wij de eerste officiële versie van TeachPitch te lanceren.

Aldo de Pape

Apps, tools, websites… Houd overzicht met Eduapp!

Techniek en onderwijs

Tool: Eduapp

Prijs: Gratis

Wat kan de tool?

Door al die nieuwe technologie, apps en toepassingen worden veel docenten regelmatig overweldigd: hoe houd je nu overzicht? Hoe bepaal je wat wel iets voor jou is en wat je aan je voorbij laat gaan? Hoe bedenk je een toepassing van een bepaalde “handige” app binnen je eigen les? Het antwoord is eenvoudig te vinden op Eduapp. Hier kun je een account aanmaken waarna je kunt zoeken naar apps en lesideeeën. Je kunt docenten, lijsten met apps en lesideeën volgen, maar ook zelf lijsten samenstellen, lesideeën toevoegen en zelfs de site attenderen op apps die je mist.

Wat kan ik ermee?

Door zelf je eigen lijsten te maken en/of te volgen houd je overzicht op al die leuke, nieuwe en nuttige toepassingen, maar raak je de weg niet kwijt. In plaats van actief op zoek te moeten gaan naar apps en lessuggesties vind je het hier binnen één website. Je kunt je ook abonneren op de nieuwsbrief. Overigens kun je veel van deze apps ook goed inzetten bij de organisatie van zowel werk als privé en zijn de apps die hier te vinden zijn, dus niet alleen inzetbaar binnen de les.

Sommigen zullen er misschien tegenop zien om wéér ergens een account voor te maken en dat is heel begrijpelijk. Maar om dat gevoel niet meer zo vaak meer te ervaren zou je eigenlijk juist een account moeten aanmaken.

Voor diegenen die al erg op de hoogte zijn van alle apps en tools: je kan zelf ook een bijdrage leveren. Voel je dus geroepen om tools, apps of lijsten aan te leveren en help zo jezelf én anderen!

De website van Eduapp is hier te vinden. Eduapp is ook te vinden op Twitter en op Facebook.

Chris

De bedrijfsvoering van een school: samen sterk

Onderwijs en leiderschap, Onderwijs management

Een school is eigenlijk net een bedrijf, toch? Om een sterk product of een goede dienst te kunnen leveren moet je intern goed op elkaar ingespeeld zijn en van elkaar weten wie wat doet. Het OOP, het OP en de directie hebben allemaal een belangrijke taak in die samenwerking. Jammer dat je dan toch nog vaak een “wij-zij-cultuur” ziet op scholen. Docenten geven af op het management, want “die zitten daar maar snode, onrealistische plannen te maken.” Het OP voelt zich vaak niet gesteund door de docenten, want “ze denken dat ze meer zijn dan wij.” De directie snapt op haar beurt niet waarom al die docenten nou zo moeilijk doen: “je hoeft toch alleen maar je lessen te geven en je aan de plannen te houden”?. Misschien een beetje zwart-wit, maar voor vele scholen wel herkenbaar denk ik. In mijn optiek is het allemaal terug te voeren naar communicatie en wederzijds begrip. Nu zijn dat hele brede begrippen en is het zaak om deze dus inhoud te geven.

Voordat je elkaar kunt begrijpen en waarderen zul je eerst moeten weten wat de ander allemaal doet. Waar bestaan je werkzaamheden uit? Wat doe je allemaal op een dag? Door het voor elkaar inzichtelijk te maken zie je wat de ander doet en waar hij of zij tegenaan loopt. Vaak is de erkenning al voldoende om meer begrip en bereidheid om elkaar te helpen te laten ontstaan.

Om de visie echt tot leven te brengen is het vervolgens belangrijk dat iedereen binnen de organisatie gaat kijken naar wat er daadwerkelijk in de brochure staat om vervolgens betekenis te geven aan die mooie woorden. Wat doe jij binnen de organisatie en hoe past dat bij de visie? Wat zou je kunnen veranderen om de invulling van je takenpakket beter aan te laten sluiten bij die visie? Vragen die je in een kleinere groep bestaande uit mensen uit alle drie de groepen, OOP, OP en directie/management, heel goed kunt beantwoorden. Door regelmatig tijd te maken voor dit soort sessies wordt het mogelijk om de visie uit te werken in concrete acties en handelingen en om deze visie vervolgens te verbinden met werkzaamheden, taken en functies binnen de gehele school. Op die manier wordt het daadwerkelijk een onderdeel van de dagelijkse gang van zaken.

Bijeenkomsten als deze moeten natuurlijk gestructureerd geleid worden, met een duidelijke kop-romp-staart, een te beheersen actielijst en duidelijkheid in eigenaarschap. Dergelijke activiteiten kunnen onder meer de volgende voordelen opleveren:

  • Er ontstaat meer begrip voor elkaar, wat de sfeer zal bevorderen.
  • Het wordt duidelijk welke activiteiten heel belangrijk zijn voor de identiteit van de school, maar ook welke activiteiten minder belangrijk zijn en misschien geschrapt kunnen worden.
  • Opbrengst gericht werken ontstaat op een meer natuurlijke manier.
  • Er kan effectiever gewerkt worden als er meer inzicht in werkzaamheden komt. Dit kan zorgen voor besparingen en bezuinigingen die ook echt effectief zijn en het onderwijs niet schaden.

Het doel moet altijd het zorgen voor een optimale leer- en leefomgeving voor leerlingen zijn. Hoe lastig het soms intern ook is, naar buiten moet de school als een sterk team overkomen, als een team waar je je kind met een gerust hart en vol vertrouwen laat leren en verblijven. Tevreden leerlingen en ouders zorgen voor een boost en voor continuïteit en daar zijn we natuurlijk allemaal naar op zoek.

Interactief? Interactief? Ja, interactief in de klas met ThingLink.

Techniek en onderwijs

Tool: ThingLink Prijs: Gratis (en een betaalde Premium-versie) Wat kan de app? Met ThinkLink kun je foto’s en video’s interactief maken. Upload simpelweg een foto of video en voeg daar allerlei zaken aan toe, zoals geluidsfragmenten, tekst of links naar websites. Maak bijvoorbeeld een poster die leerlingen hebben gemaakt interactief, door er (direct vanuit de website of de app!) YouTube-filmpjes, muziek of artikelen aan toe te voegen. De nieuwe interactieve foto’s en video’s kun je daarna makkelijk delen via social media, of embedden op bijvoorbeeld je website. ThingLink biedt gratis al heel erg veel functies, maar er bestaat ook een betaalde variant waarmee je bijvoorbeeld zelf icoontjes kunt uploaden. Wat kan ik ermee in de klas? Met ThinkLink kun je bijvoorbeeld een “praatplaat” maken om een onderwerp te starten of om je lesstof over een bepaald onderwerp bij elkaar te zetten, maar je kunt leerlingen hier ook mee aan de slag laten gaan en de tool als verwerkingsopdracht gebruiken. De tool is heel eenvoudig in gebruik, ook via je device. Meer leuke lesideeën zijn te vinden in de Google Slides op deze pagina, die ik vond via André Manssen. De website van ThingLink is hier te vinden. Thinglink heeft ook een gratis app, voor Android en iOS.

Chris