Nog niet zo geflipt: deel 1

Onderwijs, Onderwijs management

Artikel van 23 juli, 2013

De geflipte klas is niets nieuws meer. Twitter tijdlijnen stromen vol met ideeën, tools, onderzoeken, etc. Het lijkt wel of iedereen is geflipt. Maar ik vraag me af of dat inderdaad wel zo is. Is iedere docent wel bezig met (enige vorm van) een geflipte klas?

Persoonlijk doe ik graag mee met dit principe: het is heerlijk om leerlingen te kunnen bieden wat ze verdienen, namelijk gedifferentieerde lessen, lessen op maat, lessen naar behoefte. Maar ik vind het eerlijk gezegd best moeilijk om een duidelijk systeem voor mezelf te ontdekken waarbij ik het gevoel heb dat de kwaliteit van het juiste niveau is en er ook een bepaalde consistentie in mijn aanbod zit.

Ik vind het dus nog steeds lastig om de juiste tool te vinden waarmee ik mijn instructievideo’s kan maken. Ik heb ze allemaal getest: Educreations, Doceri, ExplainEverything (iTunes en Play Store) en nu komt daar Knowmia nog bij, maar geen van allen heeft me nog  het resultaat opgeleverd wat ik zoek. Ik ben dan ook niet heel erg geduldig: een tool moet intuïtief (lees: snel en super gemakkelijk) werken, anders haak ik af. Ik ben dus net als mijn meeste leerlingen. En dan zie ik op Internet van die geweldige filmpjes van docenten met veel charisma en super flitsende achtergronden en bewegende beelden en dan raak ik toch een beetje ontmoedigd…

Ik weet het, het gaat niet om het filmpje, het gaat niet om mij. De boodschap moet duidelijk zijn en vaak is zo eenvoudig mogelijk het meest effectief. Maar ik wil niet dat mijn leerlingen in slaap vallen tijdens het kijken van mijn opdrachten en/of instructies en ik wil ook graag wel iets moois afleveren, zeker omdat ik er al met al toch een behoorlijke tijd mee bezig ben.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een duidelijke tutorial die mij laat zien hoe ik zo eenvoudig mogelijk een hypercool filmpje maak met mezelf in beeld en met mooie achtergronden. Wil iemand dat misschien even “uǝddıןɟ”? 😉